semoga anda murah rezeki. alhamdulillah

Wednesday, December 29, 2010

soalan yang tak terjawab

semua orang, hosmate n kosmate ahaha... (suke hati je kan... kosmate??? bunyik macam komik lak) ngan kengkawan terdekat tnyer soalan yg sme.... bile nak kawen??? ahaha x la bukan soalan tu.

ok, soalan yang tak terjawab. bg aku soalan yang sangat2 sensitip. sbb kekadang aku rase malas nak jawab soalan ni. boleh buat aku bad mood.

mmg aku x citer dlm blog aku ni pasal tempat praktikel aku... pasal praktikel ni mmg buat aku tensyen dari awal sem lg. lg tensyen dr nak jawab soalan exam. sbb kami kne cari sendri company yang kami nak LI... fakulti just bagi list no tep, alamat, ngan nama company... lectrr aku siap aja mcm mane nak berckp dlm tepon.

walaupon kengkawan aku ade kate, "company tu nak balas dendam sbb student uitm sbelum ni x dtg stat praktikel so die lambatkan jawapan." aku rase x, sbb tiap2 minggu aku tepon. cume nak bercakap ngan manager HR mmg susah, die x selalu ade(owang kuat katakan). lectrr mmg soh lepas seminggu surat di fax kite kne tanye company tu sendri. teros telepon tiap2 hari smpi ade jwapan kalo nak cepat. jgn tunggu2. lectrr x kan tepon untuk kite. tu care pengurusan fakulti aku, die just keluarkan surat rasmi je. yang lain setel sendri... n fakulti tolong faxkan surat sekali je tok permohonan pertama, kali kedua ketige n seterusnye kne buat sndri.

fakulti n lectrr menggalakkan student cari tempat praktikel sendiri. aku dah rase givup disaat2 terakhir ni smpi aku rase x pe la, biar aku praktikel kat fakulti sendri je... lg best, kawan pon ramai.

aku dah x tau berape HR kilang aku tepon, berape banyak surat aku hantar secare x rasmi, berapa banyak kilang mama pusing2 tanyer nak amik student buat praktikel ke x? smpi aku givup nak berckp ngan operator, aku soh mama ckp, mama pon kene gak, ade gak owang yg x reti budi bahasa ek! jgn angkat tepon la kalo ko pe'ot!

akhirnye... minggu lepas aku pusing2 la area fasa 1 Pulau Indah ni. ternampak la kilang bumbung warne pink... nampak baru lagi... time tu dah kol 6, x de owang, aku tengok la nama tempat tu nak pastikan sama ada kilang atau gudang... tengok nama bunyi x mcm kilang.

so, hari tu aku ingat nak g kilang APM Absorber kat pelabuhan klang tu. nak hantar surat betol2 by hand sbb ntah dah berape kali call n dah berape kali faxs n dah berape kali email jawapan x der. alasan tempat yang awak faxs tu jauh, tiap kali aku call kate dah email die beri lak email addrss lain. fadup tol aku. boleh kate tiap2 company die nyer operator mcm2 gaye... nak soh sambong kat HR, tp bnyak lak die soal siasat. wat hbs kredit aku. bile die sambong aku x tau die sambong kat mane bunyi lagu je lbh2 tp x de owang angkat. aku tepon balik die soal siasat balik... sengal je kan, padahal aku baru je tepon die beberape minit yang lalu.

hujan lebat gile membuatkan pergerakan aku jd perlahan pastu sejok aku jd malas. aku ajak mama x pe la bg esok je la APM tu, nak g tengok bangunan bumbung merah tu aku kate. aku mcm terpanggil nak tengok tempat tu lagi, padahal semalam aku dah tengok dah. tp sebelum aku g kilang tu aku nampak satu kilang ni... aku masuk kilang tu tanye mane ofis, aku tnyer la ade amik ke x student nak wat intern kat sini. jawapan TETTTT! mencik!! aku menci direjek! ntah berape puluh kali ok~ x terkire.

x pe la, g la kilang bumbung merah tu. aku bace balik die tulis VG metal ngan VG offshore containers... ade due nama... pening gak nak pikir ni kilang atau gudang. sbb kilang ngan gudang sama rupe je kalo korang tengok kat west port ni. ngan name yg mengelirukan.

pastu aku tengok kat dlm ade owang wat kje... pastu aku panggil je time tu uncle tu baru je nak naik forklift. die trun nampak aku, aku pon selamber je tanye, ni kilang ke gudang? die jwab "kilang" dlm hati "bagos!"ade keje kosong? ahaha... mengong kan, tanyer driver forklift ade keje kosong ke x? pastu die ckp, jap ek die panggil manager. aku x masuk, aku tunggu betol2 depan pintu pagar kilang tu, semua pekerja kat luar tu semua pandang aku... aku pon pandang dierang semua! ahaha!

manager dtg kat aku senyum2... aku tanyer la die amik owang nak wat intern x? tok engineering student? die ckp company die mmg cari owang. ok~ sesi temuduga aku depan pintu pagar kilang tu, ngan aku pakai t-shirt n selipar je... best!

semua die tanyer depan tu gak. aku pon x malu jawab kat situ gak. die mintak CV letter aku, aku bg... aku ckp kat situ gak yg aku nak keputusan muktamad skang, baru aku boleh surat rasmi dari UiTM. die ckp ok~ nanti die call.

aku pon bla, x smpi setengah jam die call aku balik, die cakap die nak pekerja, so die terima la aku walaupon aku rase company tu x amik student LI (latihan industri). balik rumah aku bukak email. ade bende ni... hepi beb, aku telah di offer... demand je bunyi... ahaha... gedixs laxs aku~ huhuhu
klik gambar tok lebih jelas.

so, aku dpt tempat LI ni lagi 2 miggu nak start, alhamdulillah aku tau ramai lg yang x dpt. korang jgn givup, aku rase fakulti soh kite cari sendri die nak soh kite tau betape susahnye nak berkomunikasi ngan orang, sbb orang bukan mesin.

so, ni la serba sedikit pengalaman aku cari tempat praktikel... agak penat gak masuk kilang satu2 tanye kan... muat muke tebal je. argh! peduli ape kan, last2 dpt gak.


3 comments:

Aleen Aiden said...

hu3,siannye..mujurla kos alin xkene bwat internship bagai nih.klo nak pon itu inisiatif sndiri.hee

Anonymous said...

rumit gile bunyi.. tp tu lah keadaan nye.. aku dulu cmtu la nely... sampai give up aku stop jap cr.. focus kat klas jap pastu aku smbg cr blk. skang ni aku praktikal x sm ngan kos aku amik.

tp aku blaja byk bnda br. lec pn ckp xpe x sm exactly tp lbh kurang die kire halal lah.. hahaha....

good luck okey...

nk bgtau ko... aku tag ko tu GA.. best dpr hadiah pendrive..hahaha....

::ThisIsNotMe:: said...

Aleen:
nasib baik la kan. ni pon kalo die x soh buat x kan buat gak ni..

nida:
aku dah buat tag tu... aku rase si mamat blogger tu terase ngan ayat aku.. ahahaha...