semoga anda murah rezeki. alhamdulillah

Friday, May 22, 2009

Teringat - Bahagian II

x ramai yang tau aku penah masok IPTS. yer, aku dlu sbelum masok UiTM aku bljar kat KPTM Kota Bharu. x lame pon 4 bulan jer.

macam mane aku leh masok kolej ni???
sbbnyer aku x dpt pon UPU. result SPM aku, bg aku paling terok berbanding UPSR ngan PMR aku. tp mama aku punyer la kuat semangat, carikan kolej tok aku, mule2 mama aku g PTPL kat shah alam tuh, mama aku soh aku masok situ amik kos makmal perubatan. dalam masa yang sama gak mama g pejabat MARA amik borang kemasukan ke pengajian tinggi MARA ngan borang IKM. hahaha klaka gak sbb aku x dpt pon IKM 2 sbb pandai sgt kot. pastu ayah sedare aku lectrr kat KUSZA skang dah jadi UDM(Universiti Darul Iman) bg borang tok apply kat situ. aku dapat KUSZA kos IT x pon Multimedia( x ingat la). tp aku x g sbb aku x minat pon bende 2. tp sbelum 2 aku sempat masok tingkatan 6 selama 3 hari jer kot. sbbnyer aku dapat tawaran belajar kat KPTM kos Pra Sains. Sebenarnye aku x tau pon Pra Sains 2 ape mase 2. dalam borang permohonan 2 Tulis Diploma Pra Sains belajar selama setahon kalo x lepas sem 1, kirenye Pra Sains ni ade 2 sem je. aku x der la sedih sgt time 2 bile dpt tau kne g Kota Bharu coz aku rase x jauh pon, yer la kg aku kat terengganu jer. Biler dah smpi KPTM die ckp Pra Sains ni selama 4 bulan jer. x dpt pinjaman sbb time 2 baru aku tau rupenyer aku baru wat sijil biler dengar penerangan KPTM tentang Pra sains ni. semua kos belajar sane tanggung sndri. Kat Kolej aku tu x bnyak sgt kos yg ade time aku 2, aku rase ade 3 kos je kot. start2 Orientasi student pra sains dah start kne kutok ngan MPP kat situ. die ckp, korang x yah berangan la LULUS. sy yang penah dekan ni pon sekali jer. x der pon yg dpt masok U.Wahhh, bile aku ingat balik, sgt memalukan sbb biler aku masok UiTM rmi yg dekan tp bukan stakat satu sem je, bersem2 berturut2. bukan stakt MPP je yg kutok kiterang, senior2 yg lain pon sme, kerek je ngan kiterang. aku pon x faham dierang jelez pe ngan kiterang. aku sbenarnye x suke sgt pon senior KPTM aku 2, dierang x penah tgor aku walaupon dok depan bilik dierang. x der la semua sombong yg baik boleh kire ngan jari jer. sbenarnye KPTM tu usahama UiTM, kalo pointer tinggi dpt masok UiTM.

macam mane aku leh masok UiTM???
mase aku blajar kat KPTM aku x penah berangan pon nak masok UiTM. aku just berangan lepas aku hbs Pra Sains 2 aku nak sambung dip dlm bidang engineering.agak terkejot biler KPTM tepon aku kate aku dpt masok UiTM. kirenye, aku LULUS, n x yah masok sem 2, tros masok UiTM. yea!!!! pointer aku layak tok masok UiTM. aku dpt 3.54.
then, aku diberi no ID dan password tok pilih kos yg aku nak kat UiTM 2. punyer la banyak, dari bidang seni, perubatan smpila ke engineering. mama aku soh aku amik bidang2 perubatan ni, tp aku x minat sbenarnye. aku diberi 3 pilihan, pilhan pertama aku mintak Aerospace Engineering, kedua elektrik engineering, ketige aku mintak Bio-teknologi(saje2 nak amik ati mama aku)hahahaha. then biler dpt tawaran aku dpt Mechanical Engineering. sbenarnye dlm hati aku x nak pon. mmg x nak mule2. sgt, sgt, sgt x nak. aku pelik mcm mane leh dpt mechanical sedangkan aku x apply pon kos 2. rupenyer dah hbs satu sem bru aku tau aerospace 2 elektif mechanical. hahaha. drpd dlm hati x nak, aku pon blaja jer mcm bese. x der la trok sgt mechanical ni, mcm owang kate x sesuai ngan perempuan, ngarot je sme 2 pemikiran kampong. huhuhuu... then, biler naik sem 4, kiterang diberi pilihan lagi tok stdy lebih khusus dlm mechanical ni. ade 4 pilihan, mechanical pure, automotif, manufacturing, ngan aerospace. aku x ragu2 letak aerospace pertama sbbnyer mmg dr dlu aku apply aerospace so, aku lg bersemangat biler dpt tau ade aerospace. time 2 rase teruje sgt biler dpt aerospace, tergelak2 aku ngan shahril time 2 biler kuar bilik ketua program dpt tau dpt kos aerospace. rase mcm cite2 aku dr sek rendah tercapai.

Perbezaan suasana IPTA ngan IPTS.
selama 3 tahon aku kat Kampus 2, x der la aku jmpe owang kerek mcm senior2 KPTM. sme ok jer,kat kampus UiTM aku, ade gak bebudak kos pra sains ni tp x der pon nak kutok2 budak pra sains kat situ. aku siap tolong budak pra sains kat situ stdy lg. Lagi satu, x der la pulak MPP UiTM aku wat pengumuman cakap die dekan dpt 4 flat kat student lain. releks jer. letrr kat UiTM lak, mmg caring kat student die, tp kalo student fail test dah x der test ulangan macam aku blajar kat kolej dlu. alasan letrr kat kolej, nak tolong student. tp kat UiTM, x dtg kuiz dah x leh wat teros ape lagi klo nak wat test ulangan. mmg lectrr yg buat soalan exam kiterang, tp slame 3 thon aku blajar kat UiTM x pnah pon lectrr aku bg tau solan mcm ni kuar exam. yg diberi tau, fokus tajuk ni mesti kuar exam. yer la, dierang pon ade tanggungjawab gak. so, sme je mse aku kat KPTM dlu lectrr aku slalu fokuskan soalan yg fames kuar exam. x de beza pon. perbezaan paling best, kat UiTM boleh pakai apa yg aku suke, suar jins, t-shirt tp kne lengan panjang x kisah pon wajib pakai bju kurung biler hari rasmi klo x pak gad saman. tp kat KPTM hari2 pakai baju kurung. lelaki lak kne pakai kemeja suar slak. jins x leh. sedihkan...

kalo dengar citer aku ni mcm aku anti giler ngan KPTM kan, aku x anti tp bnyak bende sgt aku x suke, bayar mahal tp masok lab x der barang. then, aku agak tensen ngan hostel kiterang duduk.

tp biler aku x dpt sambung degree kat UiTM terasa lak balik susah nak masok U ni. errmmm... redha jer la kan... mungkin ade sebab kot, may b ade musuh dlm selimut. spe tau kan... huhuhu

giler vouge, kad matrik KPTM aku ni. hahahaha. no matrik UiTM aku dirahsiakan sbb still digunakan lagi. takot lak musuh aku wat dajal nanti.

4 comments:

Bart Persie said...

Aku tawu no matrik UiTM ko..
2005...
Nak aku gtaw ke??
Erm.. Aku nk ugut ko la..Leh la aku dpt duit lbh.. Haha!!!

::ThisIsNotMe:: said...

ishk3x
mate duitan tol ko ni...

Anonymous said...

teringat daku di sana.. kptm... kenangan sume mula menerjah... uhuhuhu...

::ThisIsNotMe:: said...

yeaaa nida... aku fham... huhuhuhu