semoga anda murah rezeki. alhamdulillah

Wednesday, November 24, 2010

Si gebu yang comel cair di mulot.

akhirnye... setelah diteliti. aku dah tau mane silapnye... sengal!

punyer la xcited aku nak wat krim puf sbb aku dah ketagih giler nak makan sejak dr exam aritu.

nak beli kat starbucks mahal x termampu n x puas. aku kan owang miskin.

so, dlm seminggu gak aku search kat ternet cara2 nak buat krim puff sesedap starbucks.

mcm tu la cara aku belajar nak memasak, search sebanyak yang mungkin sebanyak resipi yang mungkin n sebanyak tips yang mungkin.

akhirnye, arini aku rase ilmu penoh didada dibantu oleh mama tok buat si gebu comel yang cair dimulut.

ngan konfidennye, selama 3 jam kot aku kat dapor sampi berpeloh nak cuba buat bende tu.

aku ikot adunan yang paling sket. sukat2 betol2. then... aku x de penyukat x de bikar nak sukat air. aku pandang skeliling dapor cari bende2 yang boleh sukat. skali aku nampak botol air adik aku yang ade sukatan liter.


ape lagi. aku pon amik bende tu buat sukat air sebanyak 100ml. pastu tuang dlm periuk.

pastu aku sukat tepong lak. tanye mama 120gram tepong berapa cwan, mama yang dah pro buat kuih ckp x sampi secawan. pastu time tu aku dah rase pelik. aku compare berat air 100 ml = 100 g ngan tepong. asal air lg banyak dari tepong.ngan bengongnye aku pikir mungkin saiz zarah air lg beso dr tepong. x semua isipadu bende same. (Terlebih Pandai!)

aku tengok ternet balik. tanyer la mama aku berapa kali aku ulang alik ke dapur, ke laptop. KURUS!

aik, mcm pelik je. gambar pon dah pelik. kalo aku letak tepong ni x jd mcm dlm gambar. ni mcm kurang tepong ni.

tengok balik air, ni x padan ni dlm hati.

pastu aku malas nak pikir aku tuang je tepong dlm air. so berjam2 aku godek! godek!... dlm hati patut la krimpuff mahal. payah rupenye nak buat. dah smpi sejam godek pelik asal x jd rupe lagi sampi berpeloh. time tu aku dah rase silap.

aku jengok botol air lagi... betol la 100ml.

bile dah bakar. mmg x jd. dlm hati kureng tepong ni smbil2 tu duk maki owang yg tulis resepi ni x ikhlas sbb bg resipi tipu.

so, kueh ape ntah yang x berupe si gebu comel tp tetap cair dimulot tu habis gak dimakan oleh aku sbb rase die boleh tahan. aku pon tengok balik blog2 ngan resipi2 aku compare, adunan ape semua. semua dah betol n skala adunan semua lbh kurang same.

skali aku tengok blog ni, mungkin aku x peka, die tulis air 120ml = 1/2 cawan. ha!

bior betol. mne leh aku sukat salah. aku sukat betol2 100 ml. aku tengok balik botol air adik aku. mmg betol 100 ml.

skali aku dtg terpikir, sedangkan air 100 plus botol beso 1.5 liter... time tu teros aku g dapor balik tengok botol air tu, mmg betol aku sukat 100ml yang sbenarnye 1000ml yang no '0' dah dipadam


hahahaha.

gelak sowang diri.

aku dah disabotaj oleh botol air adik aku! sengal!

5 comments:

Zazachan said...

hehe..
takpe, next time cuba lg.. :)

Pencacai Alim said...

hakhakhak..mcm2 ko..

p/s:anyway time kasih atas doa.. :)

::ThisIsNotMe:: said...

cik zaza:
dah cuba dah creampuff n menjadi

pencacai alim:
sama2

Akma Lee said...

teruskan usaha anda d lain masa...haha

Anonymous said...

Aku suka blog kamu...

http://dhanian.blogspot.com/2010/11/saya-suka-blog-awak-la.html