semoga anda murah rezeki. alhamdulillah

Tuesday, September 7, 2010

Kuih Raye

mama buat 3 jenis kuih je tahon ni... dah lame x buat kuih raye sejak aku masok U, kirenye sejak mama tau ade cancer... aku ajak buat, mama kate x larat... kali ni larat sbb aku yg buat...

Biskut Badam:fevret mama

bahan-bahan:

2 ketol buttercup
3/4 cawan gula (lg kurang lg bagos)
3/4 cawan badam kisar
4 biji telur
3/4 tepung kastard
3/4 tepung jagung
tepung gandum secukup rase

cara-cara:
  1. tunggu butter cair pastu kacau butter ngan telur n gule smpi sebati.
  2. pastu masukkan badam kacau smpi sebati
  3. masukkan tepung jagung ngan kastard
  4. last, letak tepung gandum sedikit demi sedikit dan uli, n tambah tepung smpi tepung tu x lekat kat tangan mase uli... biar je tepung tu lembut sbb bile masak kuih tu naik...
  5. terap bentuk yg korang suke pastu sapu kuning telur atas kuih tu.
  6. pastu masak dlm suhu >180 celcius , api bawah sahaja
Biskut kurma

bahan-bahan

2 ketol buttercup
4 biji telor
3/4 cawan tepong jagung
3/4 cawan kurma kisar lumat
3/4 cawan gula
tepong gandum secukop rase
care-care:
  1. lepas butter cair kacau skali ngan telor n gula.
  2. masukkan kurma kisar ngan tepong jagung.
  3. pastu uli ngan tepong gandum sdikit demi sedikit smpi tepong x lekat kat tangan... biar tepong tu lembut sbb nanti masa masak kuih tu naik..
  4. terap bentuk yg korang suke pastu hiris kurma panjang2 letak atas kuih sebagai hiasan
  5. bakar same ngan suhu kuih badam.api bawah shaja

Biskut Buah


bahan-bahan:

2 ketol buttercup
3/4 cawan gula
4 biji telor
1 cawan parut limau
1/2 ceri merah potong dadu
1/2 ceri hijau potong dadu
1/2 kismis
tepong gandum secukop rase

care-care:
  1. bile butter cair kacau ngan telor n gula smpi sebati.
  2. lepas tu letak semua buah2 .
  3. letak tepong sdikit demi sdikit n uli smpi tepong x lekat kat tangan.
  4. Biskot buah x sesuai diterap, letak tepong dlm bekas aluminum kecik2, kalo malas bentuk je ngan garpu.
  5. bakar ngan bekas2 tu dlm suhu yg sme mcm biskot2 lain... api bawah sahaja.

2 comments:

c!km!stry said...

perghh.. berbau kuih raye la blog ney!

::NelyLeyana:: said...

sedapkan... ihihihi