semoga anda murah rezeki. alhamdulillah

Friday, September 19, 2008

Komander Kesatria

tanggal 19 September 2008 berakhirlah sudah tanggungjawab aku sebagai Exco Disiplin 2 dalam Jawatankuasa Komander Kesatria UiTMPP nie... selama hampir setahun aku pegang jawatan ni, macam2 ringtangan aku hadapi.

Kalau siapa yang penah jadi komander kat uitm peneng ni mmg berbeza sikit. ukhuwah antara kami amatla rapat. macam famili la gak. kiterang pon tak ramai. semenjak aku jadi komander dari semester 2 jumlah komander x pernah lebih 100 orang smpi la sakarang.

Diatas kami, sebagai bapa kami iaitu En Mustafa Ibrahim Pembantu Kokurikulum UiTMPP. dia la yang handle kiterang sme. lebih kurang ketua la. erm... masok pertengahan sem ni datang pulak lecterer ni, En Bad. die dulu Komander Shah Alam. yang peliknye, ada la due tige orang ni selalu berurusan ngan En Bad, bile ada pe2 je, "dtg tau arahan En Bad. tak datang masuk court Komander". perghhh.... aku tak tau nape dierang cuak sgt ngan En Bad 2. Aku siap jumpe En Bad cakap tanye btol ke? kahkahkah!!!! court komander???

aku bengang ngan sorang ni, jawatan dlm organisasi aku lagi tinggi, pangkat kat bahu aku lagi bnyak balak tapi suke ati die je bg arahan kat aku. pastu gune nama En Bad " ni arahan En Bad". apa lagi aku pon jumpe En Mus dulu la. ahh... buat semua komander En Bad x makan orang pon. Kalau ada masalah terus jumpe En Mus, sebab atas kite En Lop, bawah En Lop adalah En Mus. En Bad? x der pon dalam organisasi komander. tak tau la sem depan dah masok En Bad kan sebagai penasihat komander. Aku pun masa tu dah last2 sem dah start sakit kepala ngan Komander ni.

bak kate rakan aku lagi sorang ni Exco Disiplin 1, Hafiz, "siapa nak pegang jawatan ni? memang Exco Disiplin akan dibenci orang. saya akan letak jawatan kalau ada yang nak saya letak jawatan". ha... tulah kata2 die... die pegang jawatan ni setengah tahun je, lepas tu die letak jawatan. die cakap busy nak keje. pastu tinggal la aku sorang2.

bile aku berpakaian uniform dan berada di padang kawad memang aku tegas. huhuhu... bile time gelak kite gelak bile time serius kite serius. tak de yang bes pon pegang jawatan nie. aku memang dah tunggu lame pembubaran jawatan ni. Aku mmg seorang yang tegas. kalau aku kate jadi mesti jadi sebab hal peribadi aku pon kalau aku kate aku nak yang tu aku akan buat sampai aku dapat bende tu.

Ye la bila dah jadi Exco Disiplin ni kalau boleh kite la yang kene disiplin lebih. kadang-kadang tensen gak sbb yela apa2 pon kene dalam keadaan disiplin. Junior makin bertambah dan dierang akan perhatikan kite. konon la... nak wat apa2 pon kene fikir dulu... sebab takut junior bising kat blakang x best r kan. yang penting aku poyo2kan diri aku jadi komander paling berdisiplin. meeting, sme aktiviti aku datang... huhuhu. aku tak kisah pon kalo orang kate aku POYO!!! sebab mmg aku POYO pun... so?  erm... anything problem wif yourself? kePOYOan aku membuatkan korang gile ke? Sedih jugak disebabkan jawatan ni aku x ramai kawan pun. sbb terlebih POYO.

kalo sebot disiplin jgn cakap cabaran la, kesusahan, kepayahan, kebencian, sme ada. yela kalau dierang x pakai ikot protokol aku yang kene tegur dierang. tegor orang ni la yang paling aku benci.konon2 die salahkan... kalau cakap sekali tak per ni nak kene cakap bnyak kali. smpi sakit ati aku diam x ckp pe2. sbb x sme orang fikir apa yg kite ckp adalah btol. nak wat camne.. ade sekali tu junior pakai tudung x ikot etika, then kawan2 aku yang satu batch ni duk tolak2 bahu aku soh g tegor... nak wat camne, lepas habis meeting mase tu aku yg hadap sorang2 junior tu g tegor. kawan2 aku yg satu batch tu tinggal je aku... sebab tu aku POYO kowt...

nak terangkan kat sini disiplin bukan dari segi pakaian je tau. disiplin kerja pon kene berdisiplin gak. kalau orang 2 wat keje las minit or keje separuh jalan kertas kerja tak hantar maksudnye die tak berdisiplin la. so, ada orang mempertikaikan yang aku ni tak patut tegor dierang time dierang wat kerje sebab aku hanyala Exco Disiplin. then disini aku mencarut M****** ko!!! hahahah!!!

aku rase ni la unit yang paling banyak protokol. Tiap2 ari Isnin mmg dah sah2 kene pakai formal. hari Rabu pulak kene pakai uniform. Hari Jumaat pulak kene pakai baju rasmi kiterang. aduh... nak bergaye pon susah...

banyak bende aku bersabar semenjak aku pegang jawatan ni. aku tak bising2 pe, aku just diam je. kalau die dah melawan aku pulak melenting x jadi pe pon. bek aku diam wat hal sndiri.

aku memang tak minta dihormati sejak aku pegang jawatan ni smpi habis, yang aku inginkan, kalau korang rase patut kawan ngan aku korang kawan la. kalo x mo kawan sudah la. x kan la aku nak pakse orang jadi kawan aku kan.

nasihat kepada Exco2 baru, jangan mudah melenting, jgn cmpurkan hal peribadi ngan kerje. kene profesional. contoh, kalo ko gadoh x mo ckp ngan YDP then YDP pon menyampah x nak ckp ngan ko, pastu g meeting then korang x jadi meeting sebb x ckp pe2.
ni batch aku batch 7

ni plak batch 8. batch aku gak la sebb aku g LIBK ni gak.

1 comment:

Terence Teng2 said...

Respects from Komander Sarawak. Kitorang tak sampai 60 pun. Syukur lah nak dkt 100 tu...